De eerste theorieles

Maandag 18 oktober heb ik de eerste (klassikale) theorieles op de VCR. De eerste les van ‘Prestaties en vluchtplanning’ was eigenlijk vorige week maandag, maar toen stond ik in de file op de weg terug van ons kantoor in Brussel… 🙁

Om 19:10 kom ik al aan op de VCR en maak ik kennis met de eerste cursisten die er ook al zijn (en later binnenkomen). De cursus wordt door Rob gegeven buiten in de ‘les portacabin’, waar het overigens ijskoud is. Ik was wel blij dat ik een lekker fleece had aangetrokken. Het houdt je overigens wel wakker… 🙂

Het vak gaat onder andere over hoe je met allerlei formules en grafieken kunt berekenen hoe lang de runway moet zijn om op te kunnen stijgen bij een bepaald gewicht en omstandigheden (luchtdruk, luchtvochtigheid, temperatuur, hoogte, wind, helling runway, aard runway (gras, gravel, tarmac, etc), staat van het toestel, etc, etc.). Je leert dus ook welke factoren allemaal van invloed zijn op de prestaties van je vliegtuig. Best nuttig, als je bedenkt dat het best lullig kan zijn als je ergens bent geland en het blijkt dat de runway te kort is om weer te kunnen opstijgen… 😉

Al met al een leuke les. Best pittig om na een lange dag werk en het diplomazwemmen van je kind, nog van 19:30 tot 23:00 uur in een koud lokaal te zitten… Ik was dus ook wel blij om weer in bed te liggen!

This entry was posted in Theorie and tagged , , , . Bookmark the permalink.

1 Response to De eerste theorieles

  1. Dirk says:

    Net als vroeger, tot laat aan de studie? Al kwam dat meestal door de kater, en niet door werk en diplomazwemmende kids natuurlijk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.