Naar het buitenland!

Tijdens de theorielessen Meteo en Navigatie ontstond het idee tussen mij en medecursist Michel om samen een navigatievlucht te doen. Een aantal andere cursisten vliegt ook regelmatig samen, maar dan op Pipers. Michel vliegt net zoals ik op de Robin, dus dat kwam goed uit. Michel vliegt doordeweeks met Kees, een instructeur waar ik ooit mijn tweede les van kreeg en die de lessen Meteo en Navigatie geeft.

Na overleg met Kees werd als einddoel vliegveld Stadtlohn (EDLS) bepaald. Vervolgens heb ik met Michel een avond op de club afgesproken om de vlucht voor te bereiden. Michel zou heen vliegen en een vlucht naar Teuge (EHTE) voorbereiden, met een uitwijk naar Stadtlohn. Die uitwijk zouden we natuurlijk gaan benutten… 😉 Ik zou terugvliegen en een vlucht van Stadtlohn naar Seppe (EHSE) voorbereiden, met uitwijk naar entry point Mike voor een Mike arrival. Samen hebben we de heen- en terugvlucht op de kaart geplot en het navigatieplan ingevuld. Veel werk met linealen, protractors, calculators en vliegcomputers. Ook hebben we ‘Weight en balance’ berekeningen uitgevoerd. En natuurlijk ook de vliegtechnische gegevens van de vliegvelden Teuge, Seppe, Stadtlohn en Rotterdam uitgeprint, want dat moet je allemaal bij je hebben als je gaat vliegen. Zo ben je al gauw twee uur verder…

Maar goed, de laatste loodjes hebben we de middag vlak voor de les gedaan. We zouden gaan vliegen van 17:30 tot 21:30, dus een dubbel blok. Die middag hebben we het weer en de wind nog erbij gezocht en het navigatieplan bijgewerkt op basis van de wind. End of daylight was 21:36 dus we moesten wel scherp op tijd terug zijn! Snel het vliegplan ingediend voor een vertrek om 18:00 uur lokale tijd. Michel zou de heenvlucht doen, dus snel de walk around gedaan en met zijn alle in de PH-SVQ gestapt. We hadden de ‘Q’ geboekt, omdat deze iets sterker is (160PK) dan de ‘Mike’ (PH-SVM) en het gewicht van ons drieën dus wat makkelijker mee kan torsen.

En al snel hingen we in de lucht en waren er de (voor ons inmiddels bekende) mooie vergezichten over het centrum van Rotterdam:

De heenvlucht van Michel liep prima. Het plan werkte goed, al moest wel iets meer worden opgestuurd. Het leek alsof de wind wat was gaan ruimen en harder was dan voorspeld. Maar toch vlogen we al snel bij Nijmegen en gingen we noordwaarts richting Teuge.

En daar was al snel het punt waarop Kees aangaf: nu uitwijken! Dan breekt er een koortsachtige spanning en drukte uit in de cockpit: Je moet een stip op de kaart zetten waar je bent, de tijd noteren en vervolgens een zo goed mogelijk gegiste koers gaan vliegen. Vervolgens moet je op de kaart de juiste koers zien uit te vinden naar de uitwijk (in dit geval Stadtlohn) en deze voor de wind corrigeren. Vervolgens moet je van je geschatte koers ook nog goed naar de juiste koers vliegen. Best wel een gedoe, maar het werkte bij Michel prima! Al snel kwam Stadtlohn in zicht (hieronder horizontaal net boven de vleugel).

Wel even wennen: een luchthaven via de radio in Engels/Duits gemengd aanspreken! Na de landing afrekenen in de toren en dan een lekkere Duitse bak koffie. Even nagepraat en vervolgens snel weer terug, want anders zouden we niet voor het donker terug zijn! Ik mocht de terugvlucht doen, dus snel de walk-around gedaan en gestart.

Na de run-up vol gas de baan op en opstijgen!

De eerste ‘leg’ van de vlucht ging een beetje mis: ik stuurde te weinig op (koers 240-245 in plaats van 250) waardoor we te oostelijk terecht kwamen. Gelukkig kwam ik er met de kaart uit dat we op een gegeven moment Emmerich naderden. Snel weer teruggevlogen en het navigatieplan weer opgepakt. Vanaf dat moment ging het best goed. De wind was iets harder, waardoor ik iets meer voor de wind moest corrigeren. De tijden klopten prima. Al snel vlogen we bij Gorinchem. Iets verder gaf Kees aan dat ik moest gaan uitwijken. Paniek in de cockpit! 😉 Stip op de kaart – o jee, potlood niet bij de hand. Gelukkig was het potlood van Michel wel in de buurt. Tijd noteren en gegiste koers gaan vliegen. Vervolgens met de protractor de juist koers op de kaart uittekenen, gecorrigeerd voor de wind.  Gelukkig klopte mijn gegiste koers al nagenoeg geheel! Dus was er weinig correctie nodig.

Al met al valt het niet mee om met de kaart op schoot te vliegen. Gelukkig mocht ik het kneeboard van Michel lenen, waardoor ik het navigatieplan wel makkelijk kon bijhouden. Ik ga zeker ook zo’n kneeboard kopen! Erg handig! Zo vlogen we over de Krimpenerwaard richting punt ‘Mike’ nabij Gouda met zicht op het centrum van Rotterdam in de verte:

Vervolgens melde ik mij bij Rotterdam Tower aan en mochten we de Mike arrival gaan vliegen. De kaart kon weg en we konden even gaan genieten van de nabije zonsondergang.

Na de (mooie) landing om 21:15 waren we rond 21:25 weer in de club voor een korte nabespreking. Het ging voor zo’n lange vlucht best goed! Alleen moet ik nog even routine opbouwen met het bij elkaar houden van de spullen, zodat ik bij een uitwijk alles bij de hand heb. Michel en ik kregen beide complimenten voor de goede vluchtvoorbereiding! We spraken af binnenkort weer een navigatievlucht samen te gaan doen. Leuk!

Mijn iPad doet de laatste tijd wat raar met het loggen van vluchten, dus die van vandaag had hij niet gelogd. Gelukkig had Michel zijn iPad ook bij zich en die had het wel gedaan. Hieronder het log van mijn vlucht terug! Op de track zie je goed hoe ik in plaats van bij Doetinchem bij Emmerich belandde…

2011-05-11 EDLS-EHRD PH-SVQ track Peter

En geniet nog van alle plaatjes (die van de terugvlucht staan eerst!):

 

This entry was posted in Praktijk and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.