Vrienden

17 April – Jeroen

17 April vloog Jeroen met me mee. Ik had een enkel blok geboekt, dus we hadden 2 uur tot onze beschikking. Marco en ik besloten om wat bovenwerk en noodlandingen te gaan oefenen.

Vlak voor vertrek was Jeroen nog zo vriendelijk om even een foto te schieten:

We gingen met de PH-SVM (het toestel waar ik bijna altijd in vlieg; zie vorige posts) via een Mike departure richting de Krimpenerwaard. Daar hebben we een aantal noodlandingen geoefend. Vervolgens zijn we via Alblasserdam langs de Rotterdam CTR naar het laagvlieggebied onder Rotterdam gevlogen. Daar hebben we wat bovenwerk geoefend: stalls, approach to stalls, steile bochten en langzaam vliegen. Vervolgens zijn we via de Romeo arrival weer de CTR ingevlogen. Teruggekomen op Rotterdam hebben we de les nabesproken en zijn we weer richting Den Haag gereden. Al met al een prima les!

24 April – Roeland

24 April vloog Roeland mee. Al geruime tijd stond een navigatievlucht richting Teuge op het programma. Het zou mijn eerste echte navigatievlucht worden. Afgelopen week hadden we de vluchtvoorbereiding voor een navigatievlucht besproken, dus ik had van tevoren een mooi navigatieplan gemaakt.

Het was erg mooi weer, dus de kap bleef zo lang mogelijk open, zodat we nog wat frisse lucht van de propellor binnenkregen. De route heen ging prima. Door de hitte was het wat turbulent en de PH-SVM was met moeite op hoogte te houden. Af en toe schoten we met een paar seconden honderden voeten omhoog. Vooral boven de veluwe was het erg onrustig. Bij Teuge aangekomen hebben we eerst een aantal touch-and-go’s gedaan. Het was erg druk met zweefvliegers en parachutisten, dus het circuit moest erg precies gevlogen worden.

Tijdens de touch-en-go’s had ik de neiging om de knuppel wat te duwen zodra het hoofdlandingsgestel op de grond stond. Dat is echt een ‘no-go’. Afleren dus. Verder ging het circuit prima. Eenmaal geland, hebben we wat fris gedronken en in de zon gezeten met een mooi uitzicht:

Vervolgens zijn we snel weer gestart en opgestegen, want we moesten nog opschieten om voor 17.00 uur terug te zijn. De terugvlucht had ik qua navigatie niet voorbereid, maar die ging op zicht ook prima. Bij de landing op Zestienhoven nog even goed op het knuppelgedrag gefocust (zie video), maar dat ging ook goed. Wel moet ik vaker de instrumenten checken, want Marco had weer de ‘zekeringentruc’ bij mij uitgehaald (zie een eerdere post).

De vlucht met Jeroen had de iPad niet goed gelogd, maar de vlucht met Roeland naar Teuge wel:

les17_20110424

This entry was posted in Praktijk and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.