Vandaag heb ik weer een les gehad en de bijzonderheid van vandaag was dat Jeroen (een goede vriend van me) was meegevlogen. Jeroen heeft wat foto’s gemaakt en zodra ik deze heb, zal ik een verslagje van de vlucht opnemen. Eerst een verslag van de vorige twee lessen:
IFR approach
10 april 2011 was een schitterende dag. Zonnig, en geen wolkje aan de lucht. En een dubbelblok, dus dat zag er goed uit. Een navigatievlucht naar Teuge stond al een tijdje op het programma, dus startte ik de dag met het bijwerken van mijn vluchtplannetje. Bij het doornemen van de NOTAM’s (‘notifications to airmen’) viel me al op dat bij Rotterdam stond vermeld dat er wegens bevooradingsproblemen geen AVGAS (vliegtuigbenzine) beschikbaar was… He? Ook bij Teuge stond deze NOTAM vermeld. Op de club aangekomen bevestigde Marco deze berichten. Een groot aantal vliegvelden had geen of weinig benzine meer voorradig door een probleem met de bevoorrading. Na een rondje bellen bleek Midden-Zeeland nog de enige te zijn met voldoende benzine. Geen navigatievlucht naar Teuge, maar touch-and-go’s op Midden-Zeeland zou het dus worden!
Op de heenweg hebben we al een paar oefeningen gedaan, zoals approach to stall en daadwerkelijke stall oefeningen. Het zicht was echt waanzinnig goed. Zo goed had ik het nog niet meegemaakt. Je kon echt veel meer dan 50 km ver kijken. Bij Midden-Zeeland aangekomen hebben we een behoorlijk aantal touch-and-go’s gedaan. Bijna alle varianten hebben we gedaan: gewone, flapless (zonder klappen), noodlandingen en doellandingen.
De gewone en flapless touch-and-go’s gaan inmiddels prima. De noodlandingen zijn altijd leuk om te doen. Het is toch altijd een kunst om zonder motor precies op het veld terecht te komen. Verder deden we ook een paar doellandingen. Daarbij moet je zo dicht mogelijk op de baandrempel je touch-down maken, maar niet ervoor! De truc is dan om al ruim voor de baandrempel in horizontale vlucht te komen door gebruik te maken van het grondeffect, en het toestel dan met het gas in de lucht te houden tot vlak voor de drempel. Dan het gas los, en als het goed is land je precies op of na de drempel. Dat is nog best moeilijk. De eerste paar keren raakte ik toch voor de drempel de baan. De laatste landing was een noodlanding, zonder gas, en die ging prima.
Na een cola’tje op het terras in de volle zon, zijn we weer opgestegen. We hebben nog drie touch-and-go’s gedaan, een doellanding, een noodlanding en een flapless landing. Vervolgens hebben we het circuit verlaten en zijn we weer richting Rotterdam gevlogen. Onderweg hebben we weer een paar stall-oefeningen gedaan. Die gingen prima. Op een gegeven moment zocht Marco de VOR (radiobaken) van Rotterdam op. In het toestel zit een instrument wat de radiaal naar het radiobaken aangeeft. Als je de radiaal centraal en loodrecht in het instrument houdt, dan vlieg je recht op het baken af. Toen vroeg Marco een IFR approach aan. Dat is de aanvliegroute en het vliegpad zoals ook de grote toestellen dat volgen. Eerst een stuk op 2000 voet, en vervolgens langs een vastgesteld vliegpad afdalen. Als je de radiaal in het midden houdt, kom je precies voor de baan uit. Dat lukte ook goed. Het hielp wel dat er nauwelijks wind stond en dat het kraakhelder was…
Het was echt een erg leuke les, met schitterend weer, maar ook propvol met nuttige en leuke oefeningen. Ook de IFR approach was leuk om eens gedaan te hebben!
Op de GPS plot is ook goed te zien dat we vanaf Zeeland recht op Zestienhoven zijn aangevlogen:
Rondje Seppe
De les daarvoor van 4 april ging bijna niet door. Het weer was net aan. Maar toen ik op de club was, hing er op 800 voet een dichte laag bewolking. In de les voor mij waren ze ook al uitgeweken. Toch maar gewacht, want ik dacht op de sateliet te zien dat er wel beter weer aan kwam. Na ruim een uur trok het toch open en zijn we naar Seppe vertrokken.
Op Seppe was er open dag en ze waren parachutisten aan het droppen op het vliegveld. Daardoor was het niet handig om touch-and-go’s te doen, en daar hadden we eigenlijk ook geen tijd meer voor. Daarom zijn we na een snelle cola maar weer teruggevlogen.
Hieronder nog een GPS-plot van de vlucht: