Vandaag stond les nummer 7 op het programma. Marco kon vandaag niet lessen, maar Marco had Marguerite als vervanger geregeld. Al snel kwam ze binnen met een andere leerling, die schijnbaar zijn eerste proefles had gehad bij Marguerite. Ik dacht even terug aan hoe ik na die eerste les bij de nabespreking zat met een glimlach van oor tot oor, net zoals deze leerling. Die zal ik vast vaker gaan zien op de club… 😉 Kort spraken Marguerite en ik de les door. Zoals door Marco al aangegeven, zou ik het circuit gaan oefenen. We zouden dat niet op Zestienhoven gaan doen, want dat kost elke nadering (en landing) behoorlijk wat geld, maar in het laagvlieggebied onder Gouda. Dat betekent met de ‘Mike departure’ vertrekken en bij Gouda naar het zuiden.
Hieronder is het circuit op Zestienhoven (EHRD) afgebeeld. Afhankelijk van de windrichting is deze links of rechtsom. Het circuit op EHRD is op 1000ft.
Ik mocht het vliegplan invoeren, terwijl Marguerite toekeek en controleerde of ik het goed deed. Ik had het al een paar keer afgekeken van Marco, dus het lukte al aardig. De bewolking leek naar beneden te zakken, maar het zou voor circuitoefenen nog wel hoog genoeg zijn, dus we besloten toch te vertrekken. We zouden in de PH-SVM vliegen, en die stond buiten al klaar. Na de walkaround en de checklist heb ik de motor gestart en zijn we naar de startbaan getaxied. Na de before take-off checks konden we oplijnen op de startbaan en vervolgens kregen we clearance om op te stijgen. Bij het versnellen compenseerde ik iets te weinig voor de toenemende druk die de lucht van de propeller veroorzaakt op het kielvlak, waardoor we iets teveel naar links afdreven. Volgende keer iets meer ‘rechts voeten’ erbij.
Na het vliegen van de Mike departure zijn we langs Moordrecht gevlogen en over de twee powerlines die daar van oost naar west door het landschap lopen. Vervolgens hebben we een weiland uitgezocht en dat gebombardeerd tot ‘vliegveld’. Eerst heb ik het toestel zo gemanoeuvreerd zodat we het veld konden ‘crossen’. Vervolgens een bocht naar links en we zaten op de ‘downwind leg’. Daar de checks gedaan: toeren op 2100, carburateurverwarming heet, brandstofpomp aan, mengsel rijk, klappen op stand 1, alle instrumenten checken. Toen was het tijd om weer een bocht naar links te maken en op de ‘base leg’ te komen. Eerst toeren alvast naar 1700 en dan de bocht in en daarna de snelheid op 75 knopen brengen door wat aan de stick te trekken. Vervolgens de toeren naar 1500 en een bocht naar links draaien om op te lijnen voor het veld op ‘final’. Klappen op stand 2 en snelheid op 70 knopen houden, en met het gas het daalpad sturen zodat we goed op het begin van het veld zouden komen. Dat bleek al gauw niet mogelijk omdat we veel te hoog zaten. Na een snelle oriëntatie bedachten we ons dat we met wind mee aan het landen waren; we waren het circuit verkeerd om gaan vliegen… Daardoor schoten we te ver door. Voor de oefening hebben we snel een veld verder gepakt en zijn we doorgedaald. Vlak boven het veld (op ca. 150 ft) heb ik een wave-off gedaan: vol gas geven, carburateurverwarming koud en klappen stand 1. Vervolgens op 200 ft klappen helemaal intrekken.
Deze oefening hebben we vervolgens bij dit veld nog 3 keer gedaan, maar dan in de goede richting tegen de wind in… 😉 Het ging steeds beter, al is het nog steeds wel lastig om al die dingen tegelijk te doen. Het sturen van het daalpad ging prima, zowel in hoogte (met gas) als richting (midden van de baan houden). Wat beter kon, was het letten op een constante daalsnelheid van 70 knopen. Soms zakte ik er wat onder.
Tijdens de oefeningen werd het steeds heiiger. Er was op EHRD 10km zicht voorspeld, maar hier was het beduidend minder geworden. Op 1000 ft vliegend wisten we snel Gouda te ontwaren en daarmee ook punt ‘Mike’. We moesten nog even om Moordrecht heenvliegen en vervolgens konden we de Mike arrival vliegen. Helaas kon ik het circuit bij terugkeer op EHRD niet oefenen, omdat we van de vluchtleiding een alternatieve aanvliegroute opkregen. We moesten rechtdoor en met twee rechterbochten oplijnen voor de landingsbaan. Toch gingen de checks op downwind, base en final prima en de landing ging redelijk tot goed.
Bij de nabespreking hebben we geconstateerd dat het best goed ging. Daalsnelheid is een aandachtspunt en ook moet ik op de arrival en departure preciezer mijn hoogte proberen aan te houden. Volgende week weer een les, dit keer weer met Marco.
Hieronder zie je de vlucht van vanmiddag weergegeven in Google Maps/Earth: