Pech met de PH-SVM

De afgelopen weken had ik nogal pech met de vlieglessen. De les op 28 november viel uit doordat de trim van de PH-SVM kapot was. Gelukkig belde Marco al de les van tevoren af, zodat ik niet voor niets naar Rotterdam was gereden. Wat ook nog jammer was, was dat Roeland mee zou gaan als passagier. Roeland zou foto’s nemen, zodat ik ook eens op de foto zou staan tijdens de les.

De volgende week dachten we meer geluk te hebben. Op 5 december togen Roeland en ik gezamelijk naar de VCR, alwaar we de voorbespreking hadden met Marco. We zouden met de PH-SVM naar Midden-Zeeland (EHMZ) vliegen om daar touch-and-go’s te maken. Daarom had ik ook een dubbel lesblok geboekt. Na de voorbespreking zijn we de Mike uit de hangar gaan halen, wat nog een hachelijke onderneming was vanwege alle half gesmolten sneeuw die nog op het platform lag.


Vervolgens deed ik de start-up checklist en taxieden we naar het holding point om de pre take-off checks te doen.

Daar openbaarde zich een probleem: bij het draaien op de linker magneten viel het toerental te ver terug (300 toeren per minuut daling) en daarnaast ging hij erg onregelmatig lopen. Op zich zijn de magneten en bougies dubbel uitgevoerd, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om zonder redundantie/reserves te gaan vliegen.

We hebben de take-off voorbereiding afgebroken en zijn over de startbaan teruggetaxied naar een punt waar Marco nog even de bougies heeft proberen schoon te branden, maar het probleem bleef bestaan. Toen zijn we maar teruggetaxied naar de club. Er waren geen vervangende kisten beschikbaar, dus weer een les die niet doorging… 🙁

Om toch maar af te sluiten met wat positiefs: de foto’s zijn fantastisch (dank Roeland!!!) en nog een cliffhanger: De les van 12 december was fantastisch en het verslag volgt binnenkort!

Hieronder de gallery met alle foto’s van deze les:

We cannot display this gallery
This entry was posted in Praktijk and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.