Navigatievlucht EDKA

Het was alweer een tijdje geleden dat Michel en ik een navigatievlucht hadden gedaan, dus vonden we het de hoogste tijd om weer eens het buitenland op te zoeken. Na wat overleg met instructeurs over wat dan wel het leukste veldje zou zijn net over de grens, kwamen we op Aachen Merzbruck (EDKA), nabij, je raadt het al, Aken.

We prikten 29 juli als de datum waarop het moest gebeuren en we spraken in de week ervoor ‘s avonds af op de club om de vlucht voor te bereiden. EDKA heeft een schattig klein asfaltbaantje van 520 meter, en dat houdt niet over met een volgeladen PH-SVU… Dus naast alle koersberekeningen, ook maar de berekeningen gedaan voor landingslengte (LDA) en startlengte (TORA). Michel had Carl gestrikt als instructeur voor deze vlucht.

Op 29 juli aangekomen op de vliegclub, eerst maar de laatste weer- en windberichten verwerken in onze navigatieplannen. Verder hebben we ook op basis van de brandstof in de PH-SVU de ‘weight-and-balance’ berekend. Nadat Carl met ons de vluchtvoorbereiding had doorgenomen, gingen we er snel vandoor, want we moesten om 21:15 uur weer terug zijn.

Ik mocht heenvliegen, dus na de walk-around snel gestart en opgestegen. Om tijd te winnen vroeg ik op aangeven van Carl een direct departure richting Romeo, dus gingen we eens via de andere kant over de stad.

Het navigeren ging strak, ondanks dat Carl had geklaagd dat mijn navigatie-ijkpunten niet duidelijk genoeg waren… ๐Ÿ˜‰ Hij had daar overigens wel een punt. Volgende keer toch wat duidelijkere punten kiezen, want de Drunense duinen zijn best groot… ๐Ÿ˜€ Onderweg kwamen we nog langs de Efteling:

Ruim voor Eindhoven heb ik een crossing aangevraagd door de CTR van Eindhoven, en dat werd toegestaan. Wel moest ik vlak voordat we het baanmidden zouden kruisen een 360 draaien om een opstijgend toestel ruimte te geven. Na een rondje mochten we weer door:

Even na het crossen van de Eindhoven CTR heb ik ook een crossing aangevraagd voor Beek (Maastricht) en ook dat werd toegestaan. Bij de grens zagen we nog de skibaan van Landgraaf en toen vlogen we Duitsland in.

Het veld was daarna snel in zicht waarna we het circuit binnenvlogen. We moesten wat inhouden voor een andere kist en vervolgens heb ik hem aan het begin van de baan neergezet. Eigenlijk bijna voor de drempel, waardoor Carl de stick nog even beroerde om hem net op de drempel neer te zetten. Ik moest duidelijk nog wel even wennen aan hoe de PH-SVU op het gas reageert vlak voor de landing. Verbeterpuntje voor de volgende keer.

Na een kop koffie/fris snel weer ingestapt voor de rit terug en Michel zou terug vliegen.

*Video:start-up

Vervolgens kwamen we onderweg nog wat balonnen tegen!

*Video:start-up

De rest van de vlucht verliep prima. We waren prima op tijd op Rotterdam (rond 21:oo uur) en hebben nog even nabesproken met Carl. We gaan dit zeker nog een keer doen!

Hieronder nog wat meer bewegend beeld van de vlucht, en ook de gallery met de foto’s (met dank aan Michel!). Helemaal onderaan tref je zoals gewoonlijk weer de GPS-plot aan, dit keer van de heenvlucht. NB. De GPS-plot doet af en toe raar, dus als hij het niet doet, kun je ook het bestand bewaren (rechtsklik en ‘bewaren als’) en het dan zelf in Google Earth bekijken.

*Video:start-up

*Video:start-up

*Video:start-up

20110729 EDKAheen

 

 

This entry was posted in Praktijk and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Navigatievlucht EDKA

  1. neorG trenneL says:

    Leuk dat wiebelen naar die ballonnen ๐Ÿ˜‰ Deden ze nu even hun branders aan?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.