Solo CTR!

Afgelopen zondag was het zover… Eindelijk een solo rondje rond de CTR van Rotterdam! Het stond al een paar weken op het programma, maar door slecht zicht (26 juni) en (te) harde crosswind van 15+ knopen (3 juli) ging het de afgelopen weken niet door. Deze zondag was prima weer voorspeld met een mooie rustige wind recht op baan 24 van Zestienhoven.

‘s Ochtends thuis de vluchtvoorbereiding nog eens gedaan. De route stond al drie weken op de kaart uitgetekend, dus dat hoefde niet meer… πŸ˜‰ Het navigatieplan moest ik nog wel uitwerken met de actuele wind. Dat vergde het nalopen van de laatste weerberichten. Ook de NOTAM’s (notifications to airmen) heb ik doorgenomen, waar (actuele) waarschuwingen staan vermeld, zoals hoge hijskranen, maar ook of er ergens parachute wordt gesprongen. Ook de ‘weight-and-balance’ van het vliegtuig nog eens gedaan, maar met mij alleen in het vliegtuig is dat niet zo’n probleem.

Op de club gekomen heb ik Marguerite (zie vorige posts) aangeschoten, die met de PH-SVM weg was geweest. Zij gaf aan hoeveel brandstof er nog aan boord was. Dat was gelukkig ruim voldoende voor mijn vlucht, dus ik hoefde niet te tanken. Vervolgens heeft instructeur Victor mijn soloverklaring getekend, waarmee ik ook ‘legaal’ alleen zonder brevet de lucht in mocht.

De PH-SVM nog eens goed gecheckt van buiten, olie gecheckt, en ingestapt. Daar zit je dan, lekker alleen! (Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto’s, maar ik heb ze met mijn Blackberry genomen… tijdens het vliegen kun je natuurlijk niet uitgebreid met je SLR zitten fiedelen…)

Vervolgens de checklist gedaan, start-up gevraagd en de Mike gestart. Vervolgens de taxiklaring gevraagd en naar ’24 Victor 2′ getaxied. Daar heb ik de run-up checks gedaan en heb ik mij gereed gemeld voor vertrek ‘Ready for departure’. Ik kreeg de door mij aangegeven ‘Mike departure’ toegewezen en de ‘Cleared for take-off’. De baan op, vol gas en gaaaaaan! Toch weer raar als je dat allemaal in je eentje doet! Maar wel super!

Op 1000 ft linksaf en dan weer linksaf totdat je ten zuiden van de A20 vliegt. Dan de spoorweg volgen tot vlak voor Gouda (bij Moordrecht). Daar is punt Mike. Vervolgens ben ik mijn navigatieplan gaan volgen en zuidwaarts gevlogen, richting Dordrecht.

Daarna richting Zeeland, naar Hellegatsplein en vandaar richting de Haringvlietdam. Maar tussendoor heb ik nog wat bovenwerk geoefend, zoals 360 graden bochten en steile bochten. Vanaf de dam ben ik noordwaarts gevlogen richting de Hoek van Holland, nadat ik me eerst weer had aangemeld bij ‘Rotterdam Tower’. Vervolgens bij Westerlee pal oostwaarts richting het vliegveld. Daar het circuit ingevlogen. Toen vroeg de toren mij of ik een ‘short final’ wilde doen, omdat er een andere (snelle) kist in de approach zat voor de landing. Dat heb ik maar geweigerd, want dat vond ik even te ‘gehaast’ en ik wilde mijn landing rustig kunnen voorbereiden. Vervolgens kreeg ik meteen instructie om een 360 over left te doen, ergo om te wachten… En daarna nog een… Toen ik de tweede had gedaan en weer op ‘downwind’ zat, kreeg ik bericht van de toren dat ik nummer 2 was achter de landende Citation en ‘mind the wake’. Dat laatste slaat op de ‘wake turbulence‘ van de Citation, die ‘medium’ is. Dat houdt in dat ik boven het daalpad van de Citation moet blijven en ook verder op de baan moet landen dan de Citation. Dan heb je er geen last van. Dus ik nam een hoge final en lande de kist pas halverwege de baan. De landing was prima!

Vervolgens heb ik de kist teruggetaxied naar de club en hem daar geparkeerd. Vervolgens nog even gewacht op Victor en een korte nabespreking gedaan. Volgende solo’s zal ik weer verder gaan en uiteindelijk zelfs een driehoek van minimaal 150nm moeten vliegen!

Hieronder een GPS-plot van de vlucht en nog wat meer foto’s:

les_20110710_soloctr

This entry was posted in Praktijk and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Solo CTR!

  1. Joost Dootjes says:

    Beste Peter,

    Leuke stuk om te lezen! Ik heb die middag de communicatie kunnen volgen met de ATC van EHRD. Leuke foto’s bij deze blog. Ik hoor graag wanneer ik eens een stukje mee kan vliegen; ik orienteer mijzelf op een eventuele PPL opleiding.

    Groet Joost

    • Peter says:

      Hi Joost, dank voor je reply en leuk dat je het kunnen volgen met ATC van EHRD. Meevliegen met mij is nu niet zo handig, gezien het punt waarop ik in mijn opleiding zit. Je kunt altijd een proefles nemen, die telt ook gewoon mee als je daarna besluit door te gaan. Of als je meer info wilt, kunnen we wel eens op de club afspreken, dan kan ik je wat meer over de vliegopleiding vertellen.

  2. Dirk Tinga says:

    Vandaag geleerd:
    Het woord van je woordganger betreffende brandstofvoorraad is good enough?
    Wat is NOTAM.
    Wat is een fast approach.

    Nog op te zoeken:
    Wat is een SLR
    Wat is de Citation
    Wake Turbulence

    Erg leuk verhaal verder. Wanneer denk je je brevet te halen? En hoe groot is de wachtrij met belangstellenden voor het meevliegen?

    • Peter says:

      Klik op Citation en Wake Turbulance en dan weet je het antwoord! Ik begrijp dat jij een plaatsje voorin de wachtrij wilt? πŸ˜‰

      • Dirk Tinga says:

        Ah, clear, je wou uit zijn spoor blijven. Maar plaats mij maar zo ver mogelijk vooraan graag πŸ˜‰

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.