Het is alweer lang geleden dat ik wat heb geschreven op mijn vliegblog. Ik heb echter ook niet echt veel gevlogen. In november helemaal niet, door mijn verjaardag en het weer wat niet mee zat. In december ben ik nog een keer touch & go’s wezen doen om de vliegroutine erin te houden. Er stonden echter nog een paar puntjes open die ik nog moest oefenen voor het examen: een navigatievlucht met uitwijk en ’emergencies’.
Ik had op zich al wel navigatievluchten gedaan, alleen maar een paar keer met uitwijk. Daarbij moet je op een willekeurig moment van je navigatieplan kunnen uitwijken naar een ander vliegveld. De ’emergencies’ is het oefenen van alle noodprocedures als er wat aan boord gebeurt, zoals brand, storingen, etc.
Hiervoor had ik een vlucht naar Texel gepland met Victor. Ik had al een paar keer gevlogen met Victor, maar niet recentelijk. En dan is het wel goed om weer eens met Victor te vliegen, want hij let dan toch weer op andere dingen dan mijn vaste instructeur Marco.
Op 15 januari zijn we dan vertrokken via de Mike departure richting Woerden. Na Woerden heb ik de koers gezet naar Breukelen. Bij Breukelen aangekomen ben ik overgegaan op het navigeren op het radiobaken Pampus. Dat ligt niet op het gelijknamige eiland, maar dichtbij de splitsing van de A1 in de A1 en A6. Vervolgens ben ik richting en over het baken gevlogen en heb ik de koers verlegd naar de vuurtoren bij Marken en vandaar uit naar Hoorn. Boven Medemblik trok Victor ineens het gas dicht en moest ik een noodlanding simuleren. Dat ging qua vliegen wel goed, maar ik had niet alle punten van de checklist afgewerkt, dus daar moet ik nog wat aan oefenen. Vervolgens zijn we bij Den Oever de ‘corridor’ ingevlogen: een smalle strook die van Den Oever naar Texel loopt en waar je binnen moet blijven.
Bij Oost aangekomen zag je het vliegveld al goed liggen en zijn we er geland. Het is echt een erg leuk (gras) veld. Maar we hebben snel afgerekend bij de Havenmeester want het was al best laat. Na het opstijgen hebben we nog een paar touch-and-go’s gedaan en zijn we bovenlangs Den Burg gevlogen om vervolgens koers te zetten richting de vuurtoren bij Den Helder. Langs de kust zijn we verder zuidwaarts gevlogen. Bij Petten liet Victor mij uitwijken naar Lelystad. Bij de IJsselmeerkust aangekomen kon je Lelystad al zien liggen, dus liet Victor me daar meteen weer uitwijken naar Hilversum. Daarvoor heb ik het radiobaken Pampus weer gebruikt, Want als je daar naartoe vliegt en eroverheen, dan kom je uiteindelijk op Hilversum terecht. En dat lukte ook!
Vervolgens heeft Victor me richting het laagvlieggebied onder Gouda geloodst en daar hebben we nog een motorstoring geoefend. Daarna zijn we via een Mike arrival weer naar Zestienhoven teruggekeerd. Het uitwijken ging prima, maar alleen de checklist bij noodlandingen moet ik nog even goed in mijn hoofd stampen…
Hieronder weer de GPS-plot: