Vandaag op zondag 19 september 2010 is het zover: de eerste ‘echte’ vliegles. Hoewel de proefles van 18 augustus ook meetelt met de vlieguren, beschouw ik dit toch als de eerste echte vliegles. Vanochtend eerst nog met Valentijn naar de voetbal geweest, en toen was het toch behoorlijk bewolkt met zelfs wat spetters. Zou het doorgaan?
Om 12 uur stipt gebeld met de Vliegclub Rotterdam (VCR) en ja hoor, het gaat door! Alleen was mijn instructeur verhinderd omdat hij gisteravond voor een collega moest invallen en naar Zweden moest vliegen. Gelukkig heeft hij voor een goede vervanger gezorgd. Aangekomen bij de VCR kennisgemaakt met vervanger Cees en spreken we door wat ik tijdens de proefles had gedaan. Ook toetst Cees ook even kort wat theorie. Vervolgens licht hij toe wat we de eerste les zouden doen. We zouden natuurlijk oefenen met ‘gewoon rechtdoor’ en het vinden (op zicht en gevoel!) van de juiste neusstand en daarbij het juist trimmen van het hoogteroer. Daarnaast zouden we de glijvlucht oefenen, het ‘langzaam vliegen’, het maken van bochten en het klimmen en dalen.
Vervolgens geeft hij op de kaart aan hoe we zouden vliegen:
We zouden een ‘Romeo departure’ aanvragen, wat inhoudt dat je na het opstijgen langs de A20 en A16 vliegt in de richting van Dordrecht. Daar verlaat je het gebied wat door de vluchtleiding van Zestienhoven wordt gecontroleerd. Vanaf nu zal ik trouwens EHRD gebruiken als officiele afkorting (in vliegerstaal) van Zestienhoven. Vervolgens zouden we in het gebied ten zuiden van Gouda en Woerden oefenen met de glijvlucht en met laagvliegen.
Cees geeft aan dat ik meteen maar zoveel mogelijk zelf moet doen… dus daar gaan we!
We vliegen met de PH-SVU, wat net zoals het toestel van de proefles, een Robin DR40 is. Deze vliegt op diesel (gasoline), dus ook in de luchtvaart maken diesels hun entree… Het toestel staat nog in de hangar, dus we moeten het eerst even naar buiten trekken. Maar na enkele minuten staat hij buiten. Vervolgens doen we de ‘walk around’ om te checken of alles nog aan het toestel vast zit en of er geen beschadigingen zijn. Vervolgens stappen we in en pluggen we de headsets in. De checklist erbij en we lopen alle punten af. Bij sommige punten is nog wat uitleg nodig, maar toch goed om te ervaren dat het lezen van het boek over vliegtuigtechniek zijn vruchten afwerpt! Vervolgens vraagt Cees toestemming aan de toren om te mogen starten. Dat mag dus kan de motor worden gestart. Na het volgende deel van de checklist kunnen we dan gaan taxieen. Ook daarvoor moet even toestemming worden gevraagd, wat Cees ook doet. Ik waag mij gelukkig nog maar even niet aan het radioverkeer, want wat gaat dat snel! Ik mag het toestel naar het begin van de startbaan taxieen. Daar moeten we op de taxiebaan nog even wachten om de rest van de checklist af te werken. Ook dat is allemaal in orde, waarna Cees toestemming vraagt om op te stijgen. Dat mag, waarna ik het toestel op de startbaan klaarzet. En dan is het moment daar: gas vol open en gaan! Na een paar honderd meters komt het toestel los en we zijn in de lucht! Wat een ontzettend gaaf gevoel om dat allemaal zelf te kunnen doen!
Als we op hoogte zijn maken we een ruime bocht naar links totdat we langs de A20 vliegen richting Gouda. Bij het Terbrechtseplein maken we een bocht naar rechts en volgen we de A16 richting Dordrecht. Je vliegt hier rechts van de A16 op 1500ft, want aan de linkerkant vliegen de toestellen die de ‘Romeo arrival’. Dat splitsen van het komende en gaande verkeer is toch wel zo plezierig… Als we bijna de Maas overvliegen, krijgen we een waarschuwing van de vluchtleiding dat er een politiehelikopter op onze hoogte vloog boven Rotterdam Zuid. Al snel spot ik de helikopter en Cees meldt de vluchtleiding dat wij de waarschuwing hebben gehoord en begrepen. Al snel blijkt waarom de helikopter er is, want in de Kuip is er voetbal, namelijk Ajax – Feijenoord. We vliegen vlak bovenlangs het stadion en zien dat nagenoeg helemaal vol zit! Wel grappig om dit zo van boven te zien! Bij Dordrecht (punt ‘Romeo’) aangekomen meldt Cees ons af bij de vluchtleiding.
Vervolgens vliegen we naar links en gaan diverse oefeningen doen: het stijgen en dalen (inclusief het uitaccelereren), de glijvlucht en het langzaam vliegen (70kts). Al deze oefeningen doen we diverse malen zodat er na enkele keren zelfs een vaag gevoel van routine opkomt… 😉 Wel goed om te weten dat bij de ideale glijvlucht van 75kts het toestel een daal/afstand-verhouding heeft van 1/10, wat inhoudt dat je bij een hoogte van 1500ft (500m) nog 15.000ft (5km) ver kan vliegen. Het laagvliegen (na de glijvlucht) is ook wel speciaal. Op 550ft (180m) zijn de huisjes best wel groot! We vliegen nog even tussen Gouda en Woerden door naar Alphen aan de Rijn. Daar woont mijn broer, maar hij heeft me vast niet gezien… 🙂
Op een gegeven moment is helaas de koek op en moeten we weer terugkeren. Langs Gouda vliegen we weer terug naar het punt ‘Romeo’ bij Dordrecht en pakken we de ‘Romeo arrival’ op. Dit keer wat lager dus en rechts van de snelweg. Bij EHRD aangekomen krijgen we toestemming om te landen en lijnen we op om te gaan landen. Dan bedenk ik me dat ik het best wel bijzonder vind dat ik tot op dit moment eigenlijk de hele tijd zelf heb gevlogen! Tot vlak boven de landingsbaan vlieg ik nog zelf, maar de laatste meters assisteert Cees met de stick en het voetroer. Na een geslaagde landing kan ik weer terugtaxieen naar ‘Lima’, wat de locatie van de VCR is. Daar aangekomen parkeren we het toestel. Vervolgens is het wel tijd voor een pica!
Dan is het natuurlijk wel tof om te horen dat Cees vindt dat ik het uitstekend heb gedaan! Volgens hem zou ik het vliegen wel snel doorkrijgen… jeeeha!
Tijdens het genot van een lekkere kop koffie doen we het papierwerk: het bijwerken van het vliegtuiglogboek. We vullen de papieren voor de lesmap in: de formulieren waarop wordt bijgehouden wat (en hoe) je hebt gedaan tijdens de lessen en de voortgang ervan. Cees geeft op de formulieren aan wat we hebben gedaan, dat dat goed ging en dat het de volgende keer tijd was om te starten met ‘steile bochten’ (60 graden). En ik vond de ‘normale bochten’ van 30 graden al best cool!
Ook vullen we mijn ‘pilot logbook’ in. De eerste twee lessen staan er al in! Alleen voor de proefles-tijd moet ik nog even een krabbel van Fred scoren. Cees geeft aan dat ik eerst eens in de 2 a 3 weken moet gaan lessen, zodat ik de theorie kon bijwerken. Anders zou ik de praktijklessen te snel afhebben en dan zou het behalen van de theorie-examens de bottleneck worden.
Bij de balie meteen een volgende les gepland voor 3 oktober; ik kan niet wachten tot het zover is!
Klasseverslag!
Wow, gaaf hoor!
Erg leuk verslag Peter! En een fijne kist is die diesel hoor! Lekker snel, makkelijke besturing. Twee weken terug nog mee naar London geweest.
But mind you: de romeo arrival is ook 1500ft. Daarom hou je rechts aan voor beide richtingen! Op Hotel is dat anders (dep.1000ft / arr1500ft). En bij Mike weer anders: beide op 1000ft.
Ha, je hebt gelijk. Meteen even aangepast.