Theorie-examens, RT en touch-and-go’s

Afgelopen weken zijn er twee vlieglessen uitgevallen door het slechte weer 🙁 en afgelopen zondag had ik geen les gepland omdat ik voor mijn theorie-examens moest leren. Die examens had ik afgelopen dinsdag. Verder volg ik nu elke woensdag les in RT (radiotelefonie). Vandaag heb ik ook weer gevlogen, dus tijd voor een nieuw verslag van mijn vliegbelevenissen.

Theorie-examen

Afgelopen weken heb ik stevig geleerd voor twee examens voor in totaal drie vakken: Aircraft General Knowledge (AGK), Principles of Flight (POF) en Flight Performance and Planning (FPP). De eerste twee worden samen gegeven.  Bij AGK leer je alles over het vliegtuig, hoe alle mechanische delen werken, hoe de motor werkt, hoe alle instrumenten werken, et cetera. Bij POF leer je aerodynamica, dus hoe een vliegtuig kan vliegen. Bij FPP leer je berekeningen maken met betrekking tot brandstofverbruik, start- en landingslengte en ‘weight and balance’. De vakken worden als multiple choice examens afgenomen bij het CBR.

Woensdag 8 februari had ik de twee examens. FPP ging best goed; daar zit nog best wat rekenwerk in en dat ligt mij wel. AGK/POF was lastiger, er zaten echt andersoortige vragen in vergeleken met de proefexamens die ik had geoefend. Op basis van de voorlopige antwoorden had ik 0 fout bij FPP 😀 en 7 fout van de 32 bij AGK/POF. Dat is net goed, want je moet 75% van de vragen goed beantwoorden. Maar beiden dus waarschijnlijk gehaald! De kop is eraf, nog 6 te gaan!

RT – Radiotelefonie

Sinds twee weken volg ik elke woensdagavond de praktijkcursus Radiotelefonie. Deze lessen moet je volgen (en het examen moet je behalen) om de radio te mogen bedienen aan boord van het vliegtuig als je eenmaal je brevet hebt. Tijdens de lessen mag het natuurlijk ook als onderdeel van de opleiding. Het is in het begin nog best moeilijk, want het praten gaat echt erg snel. Gelukkig zit er wel structuur in de berichten, en dat leer je tijdens de cursus. Het doen van een aanroep volgt een vast stramien. Wat nog wel lastig is, is dat je bepaalde (delen van) berichten moet ‘teruglezen’, dus moet herhalen. Dit is zodat de zender kan verifiëren dat de ontvanger de boodschap ook echt goed heeft ontvangen. De lessen zijn deels theorie, maar ook vooral veel oefenen. Daartoe wordt in het leslokaal bij de VCR een intercomcircuit aangelegd, waardoor de leerlingen via hun headset kunnen communiceren met de docent. De docenten van deze cursus, Raymond en Wander, zijn beiden ook luchtverkeersleider, dus zij weten precies hoe het wel en niet moet. Doordat meerdere leerlingen tegelijk meedoen, wordt het best nog een druk radioverkeer. Maar goed, dat is ook realistisch, want in de praktijk is het ook regelmatig vrij druk in de lucht rondom Zestienhoven.

Touch-and-go’s

Ook de les van vandaag stond in het teken van touch-and-go’s. Er stond best nog wel wat crosswind, dus dat zouden weer pittige touch-and-go’s worden. Daarnaast wilde ik mijn opgedane RT-vaardigheden in de praktijk gaan brengen. We zouden kijken of Seppe bereikbaar zou zijn. Dus na de voorbespreking zijn Marco en ik naar de PH-SVM gelopen en heb ik de walk-around gedaan. Na het aflopen van het eerste deel van de checklist was het zover: ik zou de start-up klaring aanvragen:

Ik: “Rotterdam Delivery, de Papa Hotel Sierra Victor Mike” (PH-SVM)

RD: “Papa Victor Mike, go ahead” (NB. PVM is het verkorte call-sign voor de PH-SVM)

Ik: “DR40 at the vliegclub Rotterdam, VFR, local training flight, information november, request start-up”

RD: “Papa Victor Mike, Start-up approved, runway 24 is active, QNH 1007”

Ik: “Start-up approved, runway 24, QNH 1007, Papa Victor Mike” (QNH is de lokale luchtdruk in hecto Pascal)

Zo, en dan mag je de motor pas starten… 😉 Vervolgens heb ik de motor gestart en de rest van de start-up checklist doorlopen. Als je dan klaar bent om te taxiën, moet de radio weer intensief gebruikt worden:

Ik: “Papa Victor Mike request taxi”

RD: “Contact Rotterdam Tower on 118 decimal 2 for taxi” (118.2 is de frequentie van Rotterdam Tower)

Ik: “Contact Rotterdam Tower on 118 decimal 2, Papa Victor Mike”

Dan mag de radio van de frequentie van Rotterdam Delivery naar de frequentie van Rotterdam Tower worden overgeschakeld. Vervolgens weer de radio gebruiken:

Ik: “Rotterdam Tower, Papa Hotel Sierra Victor Mike at the vliegclub Rotterdam, request taxi”

RT: “Papa Victor Mike, Rotterdam Tower, taxi to holding point runway 24, Victor 2”

Ik: “Taxi to holding point runway 24, intersection Victor 2, Papa Victor Mike”

Zo, en dan mag je ook van je plek komen… 😀 Vervolgens zijn we naar het holding point van runway 24 bij de intersectie V2 getaxied en hebben daar de pre-take-off checklist afgewerkt. Na deze te hebben afgewerkt, moet weer de radio worden gebruikt:

Ik: “Papa Victor Mike at runway 24, intersection Victor 2, is ready for departure”

RT: “Papa Victor Mike, line up runway 24”

Ik: “Line up runway 24, Papa Victor Mike”

Dus mochten we onszelf op de runway gaan oplijnen om klaar te maken voor take-off. Al tijdens het oplijnen kregen we de startklaring door:

RT: “Papa Victor Mike, cleared for Romeo departure, cleared for take-off, wind is 150 to 170  degrees 11 knots”

Ik: “Cleared Romeo departure, cleared for take-off, Papa Victor Mike”

En toen konden we opstijgen! Vol gas en flink links tegensturen voor de crosswind. Dat viel nog niet mee, en het toestel maakte wel een paar slingers. Na het opstijgen zijn we naar 1500 voet gestegen en hebben we de Romeo departure richting Dordrecht genomen. Ook tijdens de departure heb ik de radio bedient omdat je dan regelmatig nog je positie moet melden. Net boven Dordrecht verlieten we de CTR:

Ik: “Rotterdam Tower, Papa Victor Mike is leaving over Romeo”

RT: “Papa Victor Mike, frequency change approved, prettige dag verder”

Ik: “Frequency approved, tot later, Papa Victor Mike”

Af en toe zit er dus ook nog wel wat vriendelijke normale klare taal tussen… 🙂 Vervolgens zijn we verder richting Seppe gevlogen. Het werd wel wat bewolkter, maar toch was Seppe goed te bereiken. Daar zijn we het circuit ingevlogen en hebben we vier touch-and-go’s gemaakt. De ene ging beter dan de ander, maar de routine was er door de 3 weken pauze wel behoorlijk uit… 🙁 Er stond ook een stevige crosswind, wat het er niet makkelijker op maakte. In ieder geval een van de landingen was redelijk ok, dus dat was mooi. Vervolgens zijn we het circuit weer uitgevlogen, en heb ik mijn naam en lidmaatschapsnummer via de radio aan “Radio Seppe” doorgegeven, zodat zij de touch-and-go’s kunnen doorbelasten naar mijn rekening-courant bij de VCR.

Op de terugweg heb ik ook het meeste van de radio gedaan, totdat we bij punt Oscar (knooppunt Terbregseplein) een directe approach naar Zestienhoven kregen aangeboden. Dat was even teveel radioverkeer in een keer, en Marco nam deze van mij over. Ik kon mij dan concentreren op het voorbereiden van de landing. Na alle checks heb ik het toestel geland en zijn we naar de VCR getaxied, waar we het toestel hebben geparkeerd. Na het afzetten van het toestel vroeg Marco mij hoeveel brandstof we nog over hadden. De meter gaf 0 aan, ook na het aanzetten van de stroom. “Wanneer heb jij voor het laatst je instrumenten gecheckt?” Tja, dat was inderdaad al een tijdje geleden. Bleek dat Marco de zekering van de brandstofmeter eruit had getrokken. 🙂 Weer een les geleerd: regelmatig AL je instrumenten checken en zeker voor de landing… Zo wordt er elke keer wat nieuws toegevoegd aan alle routines: deze keer deed ik het radioverkeer, wat toch wat van mijn aandacht vroeg. Daardoor had ik de brandstofmeter niet gecheckt voor de landing. Routine, routine, routine… Volgende keer nogmaals alle checks goed uit het hoofd leren.  Voor volgende les staan de ’emergency procedures’ op de agenda, dus die ga ik zeker van tevoren even doorlezen!

Al met al een zeer leerzame les. De radio ging helemaal prima, ik merk dat de cursus daar al snel resultaat levert. De routines en checks kunnen beter. Ook de start met crosswind kon netter. Zo leer je elke keer weer!

les11_20110223

This entry was posted in Praktijk, Theorie and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.