Op 28 september werd de fly-in op Valkenburg georganiseerd. Valkenburg (voormalig Marine Vliegkamp Valkenburg, ICAO code EHVB) wordt nu alleen nog gebruikt door de Aero Club Valkenburg, een vliegvereniging die vooral met (motor)zwevers vliegt. Normaal mogen alleen leden van de Aero Club Valkenburg met een ontheffing op Valkenburg landen. Daarom is het toch wel erg bijzonder om op Valkenburg te kunnen landen. Van tevoren moest je je daarom via internet aanmelden. Na de aanmelding werd de dag voor de vlucht informatie gestuurd over het baangebruik en de procedures:
Ook werd aangegeven waar moest worden geparkeerd:
En een overzichtsfoto van het terrein:
Broer Lennert zou meevliegen en ik had de PH-SVU gereserveerd:
Het is maar een kort stukje vliegen, dus ik had aan ruim een halve tank kerosine genoeg, en dat zat erin! Dus ik hoefde niet te tanken. We stegen snel op en we vlogen via de ‘Mike departure’, dus via Capelle en Moordrecht richting Gouda. Daar verlieten we de CTR (Control Zone) van Rotterdam en vlogen we richting Alphen aan de Rijn. Na een bochtje over Lennert’s huis vlogen we richting Noordwijk. Daar riepen we conform procedure Valkenburg Info op om te melden dat wij het verplichte meldpunt ‘Kilo’ naderden vanuit het noorden. Over de radio was al duidelijk dat het erg druk was met vertrekkende en aankomende kisten. Ook in de lucht zagen we er meerdere vliegen. Opletten dus.
Bij Kilo meldde ik ons aan en we mochten een ‘left-hand downwind joinen’. Ik heb vervolgens ‘downwind’ gemeld en ‘final’ toen we recht voor de baan hingen. Na een nette landing met een beetje crosswind namen we de eerste taxibaan links en parkeerden we weer helemaal dichtbij de start van de baan. Zo zouden we snel weer weg kunnen.
Het was een drukte van belang, en er stonden zeker meer dan 20 kisten geparkeerd. In totaal deden er meer dan 100 kisten mee. Er reden een aantal leden van de Aero Club Valkenburg heen en weer van de taxibaan naar de loodsen van de club. Wij kregen een lift en we kwamen aan bij de loodsen:
Daar hebben we de landingsgelden voldaan en hebben we een kop koffie gedronken. We zijn niet lang blijven hangen, want ik moest op tijd weer thuis zijn voor een avondafspraak. We moesten even wachten op een lift, dus keken we naar de recht voor onze neus startende zwevers:
Na wat wachten hebben we een lift terug kunnen pakken naar de taxibaan. Daar aangekomen moesten we helaas meteen weg. Helaas, want ik had nog wel even langs alle kisten willen lopen omdat er best een paar interessante kisten tussen stonden. Maar we zijn dus snel vertrokken, maar niet zonder nog een plaatje te schieten van de toren, want dat zou best wel eens de laatste keer op Valkenburg geweest kunnen zijn! De vliegvereniging heeft namelijk te horen gekregen dat ze er per 1 oktober 2013 weg moeten zijn… Dus ‘fingers crossed’ voor de vliegvereniging, en hopelijk zijn ze volgend jaar nog op Valkenburg en volgt er weer een fly-in! Het is een erg mooi veld met een mooie baan, dus het zou zonde zijn als dit voor de luchtvaart verloren zou gaan.
We zijn om tijd te winnen direct naar Rotterdam teruggevlogen. Dus na de start naar rechts, om Leiden heen en de A4 volgen richting Den Haag. Daar de A13 gevolgd naar Delft Zuid, alwaar we het circuit invlogen om te landen op baan 06 richting het oosten. Het is echt erg dichtbij, want de terugvlucht was slechts 12 minuten!
Hieronder nog een gallery met alle foto’s:
Hieronder een plot van de heenvlucht: